20.04.2013

Ивайло Московски: Надявам се хората да гласуват с разум и мъдрост, за да можем да довършим това, което сме започнали

Водещ:Какво е свършено досега в транспорта и какви са приоритетите за развитие в следващите години? По темата ще говорим сега с Ивайло Московски, министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията в правителството на ГЕРБ и водач на листата с кандидати за народни представители от партията в 23-и многомандатен избирателен район в София. Какви акценти бихте откроили в транспортната политика на правителството на ГЕРБ?

Ивайло Московски: Със сигурност това, което успяхме да направим, голяма част от него вече се ползва от хората и като най-сериозен акцент и най-голям успех на нашето управление бих откроил Оперативна програма „Транспорт” – 31 километра Столично метро, един от най-добрите, сочени от Брюксел проекти, реализирани от оперативни програми. Балансирано развитие на железопътна и пътна инфраструктура, над 300 километра нови магистрали, над 400 жп линии са в процес на изпълнение и резултатите ще се видят още след една година. И разбира се, успешна концесионна политика в сферата на пристанищната инфраструктура и летищата.

Водещ: Ще бъде ли пътната инфраструктура приоритет и в следващите години у нас според вас?

Ивайло Московски: Според мен да, защото започнатите проекти трябва да бъдат довършени и няма друг ресурс откъде да бъдат завършени изключително мащабните проекти за довършване на магистрала „Струма” дефилето, магистрала „Хемус”, изключително важна за хората, живеещи в Северна България. Ние казахме, че акцентът ще бъде всъщност приоритет развитие и на Северна България за следващия програмен период. Много важни моменти ще има в железниците, тъй като на 1 януари 2014 г. има осигурени 600 милиона лева за купуване на нови влакове. Паралелно с довършване на инфраструктурата това реално ще подобри транспортната услуга, а и плана за преструктуриране на железницата и решаване на голямата тема с над 700 милиона задължения, които останаха. Има механизъм, може би ще се продължат преговорите със Световна банка. Дай Боже, да мине успешно и приватизацията на „Товарни превози”, за да бъде решен този много важен за държавата проблем.

Водещ: Какво включва този план за преструктуриране на БДЖ? Знаем, че компанията е едно от болните места, образно казано, в транспортната инфраструктура на България.

Ивайло Московски: Така е. Преструктурирането, което стартирахме ние, включваше няколко стъпки. На първо място знаете, че всъщност имаше само една компания, БДЖ, ние я преструктурирахме в холдинг с две подразделения – „Товарни превози”и „Пътнически превози”. Направихме доста стъпки в посока на оптимизация на дейността и намаляване на разходите. Естествено, много от тях бяха и непопулярни и костваха доста усилия от страна както на ръководството, така и на самите работещи, то не пък дадоха пък резултат. Ние заварихме 840 милиона дългове, в момента, в който подадохме оставка, дълговете бяха намалени със 120 милиона, на 720 милиона. Продължаване на плана за преструктуриране, включва, както казах, приватизацията на „Товарни превози” и нов заем от Световна банка или от някоя друга, която да преструктурира съществуващите задължения, така че да кажем в рамките на следващите 15 или 20 години те да бъдат погасени, без това да тежи на системата.

Водещ: В програмата на ГЕРБ се ангажирате със създаването на министерство за бързото изграждане на електронното правителство. Този ресор беше под вашата шапка също, образно казано, през изминалия мандат. Какво е свършено до момента и какво още предстои, за да бъде наистина ефективно електронното правителство в услуга на бизнеса и гражданите?

Ивайло Московски: Изключително важна тема за цялото общество. Защото електронното правителство води след себе си освен преки икономии и финансови ефекти води след себе си процес на прозрачност, процес на елиминиране на корупцията на средните етажи, така че това ще продължи. Ние успяхме да реализираме двата най-важни проекта, които дават базата, върху която може надгражда, а именно стартира процесът на интегриране на публичните регистри. Т.е. по служебен път те ще обменят информация помежду си. И електронна идентификация на гражданите, които пък вече да могат да ползват услугите от тези публични регистри, влизайки през един електронен портал на електронното управление. Какво трябва да се свърши оттук нататък, разбира се, е много. Тъй като електронното управление включва в себе си освен електронно правителство, включва електронни общини, електронно здравеопазване, електронно правосъдие. Т.е. всяка една от тези институции трябва да продължи да услугите, които предлага в електронен вид, за да могат съответно да бъдат ползвани. Идеята за отделно министерство не е лоша и може би така трябва да се случи поради една-единствена причина – на хоризонтално ниво няма как Министерството на транспорта да задължи останалите министерства целенасочено да развиват електронни услуги. Може би затова е добра идеята едно министерство да концентрира в себе си усилията за въвеждане на електронни услуги по различните сектори. Така че то ще разполага и като министерство с по-голям бюджет. Ние нямахме за съжаление в тази тежка икономическа обстановка, нямахме допълнителни бюджети за реализиране на повече проекти. Това, което успяхме да направим, е факт, те са тестови режим и използвахме средства от европейските фондове, от програма административен капацитет. Към днешна дата, обаче 50-те електронни услуги на Столична община са факт, те са в тестови режим. До няколко дни, може би седмица в Пловдив ще бъдат стартирани няколко десетки на брой електронни услуги. Така че процесът е започнат, трябва да се надгражда върху него и чрез едно отделно министерство фокусирано може би по-бързо и по-осигурено от средства ще се случат нещата за по-кратки срокове.

Водещ: Какви биха били тези кратки срокове? При така концентрирани усилия на подобно министерство, кога реално може да се очаква изцяло да заработи електронното правителство?

Ивайло Московски: Ангажиментът, който сме заложили в нашата програма, е в рамките на един следващ мандат буквално до две-три години да започнат да работят, както електронно здравеопазване, електронно правосъдие, електронни общини, до голяма степен услугите, които гражданите ползват на общинско ниво, и всяка от държавните институции да пуска колкото може повече услуги в електронен вид. Буквално до две-три години.

Водещ: Срещнахте се преди дни с военни от резерва, какво ви казаха те, какво си казахте в този разговор, в тази дискусия?

Ивайло Московски: Ами много теми, разговаряхме общо по цялата програма. Действително акцентите бяха поставени, тъй като те бяха от квартал "Младост", върху това, което се случва там и то не е малко. Даже до броени дни ще се направи първа копка на продължаването на метрото от "Младост" 1 до "Младост" 4. София не е същата. Ако се върнете 5-6 години назад и видите какво е направено до момента, действително хората разбират и ни поздравяват за това, което е постигнато. Паралелно с това имаше и доста упреци за някои от нашите грешки, пропуски, които допуснахме. Но ние имаме достойнството да си ги признаем и където хората имат основание, се съгласяваме и сме абсолютно убедени, че ще коригираме, ако някъде сме имали пропуски. Конкретно в случая техния беше увеличаване на възрастта за пенсиониране, но това са процеси, които не се случват само в България, те са в цяла Европа, знаете, че населението застарява навсякъде. Което означава, че все повече нараства броят на хората в пенсионна възраст, а намалява броят на тези, които пък чрез своята работа плащат техните пенсии. Така че там ще се опитаме действително чрез диалог да намерим пресечната точка, за да не са ощетени и двете страни. В крайна сметка става дума за нашите родители.

Водещ: През 2009 г., в 23-и многомандатен район, в който сега вие сте водач на листата с кандидати за народни представители, в пропорционалната листа тогава ГЕРБ спечели почти 100 хиляди гласа. Смятате ли, че ще успеете да подобрите този резултат на 12 май?

Ивайло Московски: Не бих могъл да сравнявам, тъй като обстановката е различна и ситуацията може би няма да е еднаква с тази от 2009 г., но искрено се надявам хората да вложат максимално разум и мъдрост при тези избори, действително за да се продължи това, което е започнато

< Назад