04.09.2015

Делян Добрев, ГЕРБ: До средата на следващата година се надяваме да е приключил първият проучвателен сондаж в блок „Хан Аспарух”

Медия: "Денят започва" по БНТ

Водещ: С цитат започвам сега: започваме добив на газ в акваторията на Черно море в блок „Хан Аспарух“. Предстои ни среща с концесионерите на газови находища. Доколкото знам те вече са поръчали машините и скоро започват проучване и добив. Това са думи на премиера Бойко Борисов в отговор на въпрос в блиц контрол в сряда за цените и качеството на горивата. По темата гост в студиото е вече депутатът от ГЕРБ Делян Добрев. Той е председател на Комисията по енергетика (КЕ). Добро утро.

Делян Добрев: Добро утро.

Водещ: Какъв е реалистичният срок за началото на един подобен проект – газ от Черно море?

Делян Добрев: Газ от Черно море добиваме и в момента от Галата и Калиакра, знаете, само че това са малки находища и те задоволяват едва 10% от консумацията, за разлика от тези находища в румънските води и румънското Черно море се добива толкова газ, че румънците задоволяват цялата си консумация, която надхвърля 3, даже 4 пъти консумацията на България и то на много по-ниска цена. Говорейки за такива по-значителни количества, които да задоволят на 100% консумацията в България и дай Боже, България да стане и износител, във времето това ще се случи. 2012 г. се подписа договор за проучване на блок „Хан Аспарух“. 3 г. вървят проучвателните дейности, значително са напреднали. През тези 3 г. се извърши 2D и 3D сеизмика на блока, която между другото е най-подробната сеизмика правена някога, въобща, която и да е държава в Черно море, които и да са териториални води в Черно море. Следващата година в периода февруари до май ще започне, и съвсем скоро след това и ще приключи, проучвателният сондаж, който има за цел да докаже конкретни количества газ така, както примерно преди няколко дни чухме за още едно голямо находище в Средиземно море близо край Египет. Следващата година, до средата на година се надяваме да е приключил първият проучвателен сондаж, който ще ни даде основание да визираме конкретни количества газ.

Водещ: Защо толкова сериозно се говори за добив на газ, доста дълго време, а проектът е на етап проучвания и не е реализиран толкова години? Какво го спираше досега?

Делян Добрев: Ние, първо сме се забавили 20 г. със старта на проучването. Защо румънците добиват? – защото са започнали 10 г. преди нас, а ние едва 2011 г. стартирахме процедурата и 2012 г. сключихме договор да започнем да проучваме дълбоко Черно море. Аз и друг път съм казвал, че проектите в енергетиката, за съжаление отнемат 10 г. И добро да направиш днес, резултатите ще са след 10 г. И беля да направиш, казано по прост начин, отново резултатите ще са след 10 г.

Водещ: Това означава ли, че и сега ще имаме резултат след 10 г.?

Делян Добрев: Надявам се да е по-скоро този резултат, но отнема време. Инвестицията, първо – проучването е висока технологична дейност. Второ - инвестицията е в размер на стотици милиони долари и евро. Големи компании, тръжни процедури, те трябва да планират своите инвестиции – всичко това отнема време. 5 г. за проучването, дори по българския закон, ако има нужда да проучват допълнителни територии могат да вземат 2 пъти удължение по 2 г. Но дори и да проучат територията напълно в рамките на тези 5 г., отнема няколко години за окончателно инвестиционно решение, защото пък развитието на това газова находище, ако проучването струва няколко стотин, до 1 млрд., производството струва от 1 млрд. до 10-15-50 млрд. в зависимост от това дали има изградена инфраструктура за транспортиране на този газ или не.

Водещ: Кой ще реализира проекта при „Хан Аспарух“? държавата с какви финанси ще участва? Колко ще струва на държавата?

Делян Добрев: Нищо няма да струва на държавата. По-скоро държавата ще получава приходи, защото съгласно българското законодателство, ние с конкурс сме избрали три компании – „Тотал“, „ОМВ‘“, „Репсол“, които ще проучат за собствена сметка и на собствен риск територията на блока. Ако се открие газ, което ние вярваме, то те ще получат концесия по право да го добиват и от приходите от този газ държавата ще получи 30% под формата на концесионни възнаграждения, както и значително по-ниска цена на газа, най-малкото, защото го няма огромния разход по транспортирането на този газ. Тук да не забравя да вметна, че „Хан Аспарух“ е единият от нашите големи блокове в Черно море. Имаме още два блока: „Терес“ и „Силистар“, за които в момента тръжна процедура или процедура за избор на компании, които да проучват тези територии. За съжаление, в сферата на нефта и газа се намираме в изключително предизвикателна обстановка, защото миналата година си спомняте: петролът беше 115 долара, компаниите имаха много средства, много кеш, те инвестираха в нови и нови територии, които да проучат. Сега, в момента петролът е около 40-45 долара. При тази ниска цена на петрола всички компании отлагат своите инвестиции, защото няма достатъчно постъпления. В тази тежка ситуация се опитваме да направим максималното и конкурсът да бъде успешен. Затова и януари месец участвахме в най-голямото международно изложение за нефт и газ в Конференция за нефт и газ в Лондон, където представихме блоковете, в последствие и в Щатите. Има заявени интерес. Не мога да кажа колко са компаниите и кои са. Всъщност, колко са мога да кажа – 6 компании са закупили документация. Очакваме до края на месеца колко от тях ще подадат оферти. Да се надяваме, че конкурсите и за двата блока ще бъдат успешно приключени.

Водещ: Какви са очакванията за потребителите? Как би се отразило това България да добива сериозни количества газ от Черно море?

Делян Добрев: Ако започнем добив, първо – ползата ще бъде за бюджета. Стотици милиони допълнителни приходи за бюджета, които държавата може да харчи по какъвто начин прецени. Второ – по-ниската цена на газ ще бъде стимул за индустрията, със сигурност на първо място. На второ място – ще направи, примерно парното по-евтино, защото нашите топлофикации са на газ. На трето място – битовите абонати, които са на газ също ще получат по-ниска цена на газа, но най-големият ефект е това, че ниската цена на газа ще стимулира индустрията, ще стимулира икономическия растеж в страната. Това се наблюдава в Щатите в последните няколко години.

Водещ: Понеже споменахте падането на цените на петрола на международните пазари, движението в посока надолу тук, у нас в България на това ли се дължи или по-скоро на засиления контрол през последните две седмици? Говорим вече за горивата, които всеки един използва за личния си автомобил.

Делян Добрев: Кой знае какво движение надолу не съм забелязал, аз да ви кажа честно.

Водещ: Да, има някакво, още може да се иска.

Делян Добрев: Има някакво в последните няколко седмици.

Водещ: Да, при положение, че цената на международните пазари е три пъти по-ниска почти в сравнение с миналата година.

Делян Добрев: Не трябва да бъдем крайни в своите изказвания по отношение на цената на бензина и на дизела, защото е вярно, че един голям процент от крайната цена са акциз и ДДС. Около 350 долара на хиляда литра е акциза. Имам 20% ДДС. 350 долара са 700 лв., да го кажем или 650 лв. на 1 000 литра – 65 стотинки, около 40-45 стотинки ДДС. В тази крайна цена 1,10 лв. е, най-малко 1,10, защото има и други такси и разходи, 1,10 лв. е тази фиксираната компонента, така да се каже. Но, когато горивото беше 2,70 лв. това е означавало, че петролът е 1,60 част, нали така – петролът и неговата преработка? Когато петролът стане 40 долара, то би следвало тези 1,60 да станат пропорционално толкова, колкото е станал петролът. Това не го забелязваме и не само, че не го забелязваме изчислявайки го по най-лесния начин, се оказва, че нашите крайни цени на бензина и дизела са, след като изключим акциза и ДДС, в момента са едни от най-високите в Европейския съюз (ЕС). Аз чух едни обяснения, включително и от един министър, ако не се лъжа, че това било нормално, тъй като лятото ние като потребители консумираме много гориво и като консумираме много гориво, фирмите гледат да печелят и да ни вземат повече пари. В това няма никаква икономическа логика, защото това означава, че няма никаква конкуренция на пазара. Значи или има картел или монопол, ако някой може да си определя каквито си цени иска, защото ще има кой да му ги плати – това означава, че няма конкуренция на пазара. Някой може да си позволи в определени месеци, примерно в август, когато ние караме повече коли, отиваме на море да печели 30%, докато в останалото време печели 5%. Не искам да ме цитира някой с тези проценти, но това не е сериозно обяснение.

Водещ: Казахте думата: картел, а в последните седмици стана ясно, че май няма да излезе истината има ли картел или няма, тъй като Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) имат законовата информация от Националната агенцията за приходите (НАП) и от Агенция „Митници“. Просто нямат право да разполагат с тази информация.

Делян Добрев: Вижте, аз имам чувството, че когато в България нещо забоксува всеки се опитва да се оправдае със закона. Как може КЗК, при положение, че тя е държавна структура, Агенция „Митници“ и НАП, които също са държавни структури, имат сигурно редица текстове в различни закони, с които те трябва да си сътрудничат, да твърдят, че ние трябва да напишем нещо специално в закона, за да може едните да дадат информация на другите. Това просто е несериозно. Никой от нас не може да твърди и не може да докаже дали има картел или монопол на този пазар или каквото и да е било друго, но пък затова има компетентни органи в страната, в случая КЗК, които наистина трябва да си свършат работата. Факт е, че защото вие с това започнахте вашия въпрос, факт е, че благодарение на личната намеса на премиера, на хилядите проверки, които се извършиха се откриха проблеми и по отношение на количеството, което ни слагат в резервоара, в същото време плащаме нещо различно в определени случаи и в качеството на горивото и с тези проверки вероятно – те спомогнаха за намаляването на цената, защото тя падна от 2,25 лв. на 2,15 лв., вчера забелязах.

Водещ: Проверките показаха, че живеем едва ли не, в една много приятна европейска държава – само 1% са нарушенията за количество, само 7% за качество. До колко можем да им вярваме?

Делян Добрев: Има нещо друго притеснително – защо трябва да се намеси премиерът, за да се извършат тези проверки? Не е работа на министър-председателя да решава всеки път определени наболели въпроси, които изникват в страната.

Водещ: Всички казват, че проверките текат регулярно.

Делян Добрев: Затова са тези компетентни органи и всеки трябва да си носи отговорност за това, което трябва да прави и не трябва кампанийно да се правят проверки. Ето, сега проверихме десетки хиляди бензиностанции. Трябва да имаме някакъв постоянен контрол, за да няма 7% от случаите с лошо качество на горивото, както и вие казахте.

Водещ: 7% са безкрайно малко.

Делян Добрев: Не са толкова малко, да ви кажа чество. Представяте ли си от 100 зареждания в една бензиностанция, 7 пъти да ви слагат лошо гориво във вашата кола? Никак не е малко, защото едно лошо зареждане може да ви повреди автомобила. Така че 7% не е малко, според мен. 1% разминаване в количеството бих казал, че е малко, но бих казал, че в този 1% половината, поне това, което аз видях като информация, повече от половината случаи са в бензиностанции, които са вериги бензиностанции, големи бензиностанции, не в малките. Аз мислех, че манипулирането е по-скоро в малките. Възможно е броят на проверяваните големи обекти да е по-голям и затова това да се е получило, но е интересно като факт.

Водещ: Можем ли да се чувстваме по-спокойни сега, след като имаме тези цифри, данни и отивайки да зареждаме да сме сигурно в автомобила си, че зареждаме толкова, колкото искаме и че след това няма да се стигне до ремонт?

Делян Добрев: Според мен, поне временно можем да се чувстваме спокойни за следващите 6 м.

Водещ: Докато премиерът пак не се намеси.

Делян Добрев: Да, но ако се налага всеки път премиерът да се меси – не може да се чувстваме спокойни.

Водещ: Добре, дълга е темата, а много малко време ни остана. Ще ми се да споменем и началото на новия политически сезон – какви са очакванията ви за него и ще успеете ли да постигнете консенсус по ключовите законови промени, които предстоят?

Делян Добрев: Това предстои да видим в този политически сезон. Знаете, че има и местни избори, които ще ангажират голяма част от народните представители. Аз се надявам Народното събрание да успее да работи, въпреки предстоящите местните избори. Какви ще бъдат резултатите от тази работа предстои да видим.

Водещ: Отворен финал на този разговор. Благодаря ви, за това гостуване.

< Назад