26.02.2020

По инициатива на ГЕРБ в Бургас се проведе дискусия за финансово и интернет възпитание при децата

Как децата да растат финансово грамотни, как Интернет да бъде безопасна и полезна среда? Това бяха част от въпросите по време на дискусията „Интернет, деца пари: Как и кога поставяме граници“. Тя се проведе в експозиционен център „Флора“ и бе инициирана от народните представители, Майки ГЕРБ и ЖЕНИ ГЕРБ. В събитието взеха участие зам.-министърът на труда и социалната политика Зорница Русинова, народните представители Ася Пеева, Галя Желязкова и д-р Стойно Стойнов, зам.-кметовете Йорданка Ананиева и Диана Саватева, председателят на ОбС-Бургас Севдалина Турманова, общински съветници. В двата дискусионни панела с модератори Евелина Михалева и Ася Пеева се включиха експерти от МОН и РУО-Бургас, представители на различни организации и учебни заведения.

„Дискусията е навременна, трябва заедно да работим за безопасно пространство в Интернет за децата ни. Както винаги, Бургас е лидер в решаването на важни обществени въпроси. Тук съм и като родител“. Това коментира зам.-министъра на труда и социалната политика Зорница Русинова. Тя припомни фалшивата пропаганда за отнемане на деца от българските семейства като пример за вредните влияния в социалните мрежи. И допълни, че финансовата култура при децата трябва да залегне в образователната система още от ранна възраст.  Зам.-кметовете Йорданка Ананиева и Диана Саватева отбелязаха приемствеността на този тип дискусии – преди година в същата зала бе проведена такава с еврокомисар Мария Габриел на тема „Фалшивите новини“. Севдалина Турманова посочи, че превенцията е ключ към успеха, а всяка добра идея може да се превърне в политика на община Бургас.

Д-р Татяна Предова, психолог и държавен експерт в МОН, коментира ролята на семейството и работата на МОН с него. „Те са родителите „на прехода“, разрешават всичко, което е липсвало на тях. Стига се до глобалното нещастие-вещите не ги удовлетворяват. Трябват граници в ранна детска възраст“. Колегата й Силвия Кънчева разясни политиките на дигитализацията за натрупване на умения, а не просто учебни знания. Проф. Румяна Папанчевa от университет "Проф. д-р Асен Златаров" коментира нуждата от насърчаване на мисленето на децата и посочи примери как шаблонните математически задачи могат да бъдат пречупени през призмата на ежедневни ситуации, свързани с парични средства. В първия панел участие взе и Елена Ходакивска от „Miniboss business school”, тя анализира консуматорското израстване на децата и нуждата те да изразяват себе си, дори чрез генериране на бизнес идеи.

Във втората част, посветена на вредни и полезни влияния на Интернет върху  децата, отношение взеха Данаила Стаматова, зам.-директор в IT гимназия-Бургас и Вилиана Костова – психолог. Те споделиха как учебният процес в най-модерното училище е свързан ежедневно с Интернет, но и подчинен на различни ограничения. По думите им се забелязват много повече ползи, отколкото негативи, но само при ясно разяснени правила за учениците и техните родители. Директорът на Търговската гимназия Павел Чепов представи проекта за единствената в страната дигитална библиотека, която бе открита през декември 2019 г. и дава достъп до над 400 000 тома в защитена интернет среда. Възможности за превенция на опасностите в интернет при децата бяха обобщени от доц. Красимира Димитрова (Университет "Проф. д-р Асен Златаров" – Бургас). Ваня Кънева, инспектор в сектор „ПСФКСКП“ и Цветелина Рандева, говорител на ОДМВР-Бургас предтавиха презентация „Опасен интернет“ за най-честите престъпления и посегателства онлайн. Как Интернет може да отключи творческия потенциал, какви са тенденциите при влогърите и инфлуенсърите представи Мила Николова от Бургаска младежка телевизия. Участие в дискусията взеха учениците Недялко Пенев и Димитър Николов от ППМГ "Акад. Никола Обрешков“, които впечатлиха аудиторията с проект, посветен на фалшивите новини. Светозар Янев,  председател на Регионална организация на училищните психолози и педагози, също взе участие по актуални въпроси. Представителите на МОН коментираха и подготовката на мащабен проект, целящ обучението на учителите в дигитална грамотност.

< Назад