24.04.2020

Красимир Ципов: До 5 г. затвор и 5000 лв. глоба, ако караш дрогиран

Медия: 24 часа

Две години повече - 5 г., лишаване от свобода да е минималното наказание при смърт след катастрофа

Още акценти от интервюто:

Ако сега водач откаже кръвен тест, му вземат книжката за 2 г. и 2000 лв. глоба. Искаме: 3 г. без свидетелство и глоба 3000 лв.

Въпреки строгите наказания има тенденция шофирането след употреба на наркотици да се увеличава Нинова не казва истината за законопроекта - няма намаляване на наказания, идеята е съдържанието на наркотици да се установява с кръвен тест Ако нарушителите бъдат задължени да се грижат за пострадали, ще се замислят дали да се качат в колата пияни и след употреба на наркотици

С народния представител от партия ГЕРБ разговаря Митьо Маринов

- Г-н Ципов, ще ви питам направо. Иска ли ГЕРБ по-ниски наказания за шофьорите, употребили наркотици, както заяви лидерката на БСП Корнелия Нинова?

- Това въобще не отговаря на истината. За пореден път Корнелия Нинова заблуждава, като говори неистини, поне да беше прочела какво се предлага, тъй като е юрист по образование и е била следовател на времето. Внесеният законопроект, за който ставаше дума в изявлението й, е за промяна в Наказателния кодекс от края на миналата година, но той изобщо не касае намаляване на наказанията за шофьори, употребили наркотици.

- А какво предвижда законопроектът?

- Става дума за това, че в съответния текст от Наказателния кодекс за управление на МПС след употреба на наркотични вещества се добавя “установена по надлежния ред”. Такива са и текстовете, засягащи управлението на превозни средства след употребата на алкохол.

През 2017 г. се прие изцяло нова наредба за реда за установяване употребата на алкохол и наркотици.Тази наредба е на министрите на вътрешните работи, на здравеопазването и на правосъдието. Там са предвидени всички процедури, които се осъществяват при вземането на проба чрез дрегери на мястоили при кръвен тест.

Идеята на внесения законопроект е съдържанието на наркотици да се установява по надлежния ред, такъв, какъвто е предвиден в подзаконовия нормативен акт.

Този законопроект не е внесен само от народни представители от ГЕРБ. Подписан е от представители от всички парламентарни групи без БСП. Подписан е и от зам.-председателя на ПГ на “Обединени патриоти” Борис Ячев, от зам.-председателя на НС Нигяр Джафер и други колеги.

Г-жа Нинова каза, че БСП не са подкрепили предложението на г-н Лъчезар Иванов и останалите народни представители, а стенограмата от комисията по здравеопазване, където е разгледан законопроектът, показва единодушна подкрепа от 20 народни представители. Т.е. и депутатите от БСП, които членуват в здравната комисия, са го подкрепили.

- Коалиционните ви партньори от ВМРО вече внесоха искания за по-строги наказания за шофьорите, употребили наркотици. Предвижда ли и ГЕРБ такива?

- След като направихме анализ, стигнахме до следните изводи. През последните няколко години бяха завишавани наказанията по НК. Такава промяна е направена през 2015 г в текстове за управление на МПС в пияно състояние и след употреба на наркотични вещества. Завишиха се сериозно наказанията и за причиняване на смърт след ПТП и за причиняване на телесни повреди. Много интересно за тези промени през 2015 г. как е гласувала г-жа Нинова в пленарната зала. През 2017 г. бяха завишени административните санкции по Закона за движение по пътищата, но след влизането в сила на тези промени продължава да е устойчива тенденцията на извършване на такива нарушения, съответно и престъпления. Това ни наведе на извода, че трябва да бъдат предприети мерки за промени в Наказателния кодекс и в Закона за движение по пътищата.

Разполагаме със статистика. През 2017 г. в страната са регистрирани 6888 тежки ПТП, загиналите са 682 лица, а ранените са 8680. За цялата година има регистрирани 2743 заявителски материали на полицията за извършени престъпления по НК при управление на превозно средство след употреба на наркотични вещества и техните аналози.

През 2018 г. са настъпили 6691 тежки ПТП, загиналите са 611 лица, ранените са 8474 и забележете има 3271 материала за шофиране след употреба на наркотични вещества. Показва се завишаване на броя за една година с повече от 500 преписки, като почти всичките са превърнати в досъдебни наказателни производства. Тенденцията през последните години показва устойчивост при извършването на тези деяния и въпреки завишените наказания тя е ясно очертана.

- Какви точно са идеите на ГЕРБ срещу опасните шофьори?

- В настоящия момент се предвижда при причиняване на смърт вследствие на ПТП, без да са употребени алкохол или наркотици, наказание от 2 до 6 г. затвор. В особено тежки случаи наказанието е от 3 до 10 г. лишаване от свобода. редлагаме в тези случаи при причиняване на смърт наказанието да стане от 3 до 8 г., а в особено тежки случаи от 4 до 12 г

. Когато деянието се случи в пияно състояние или след употребата на наркотици, при причиняване на тежка или средна телесна повреда, в момента наказанието е лишаване от свобода от 2 до 6 г., а в особено тежки случаи от 3 до 10 г. Като при причиняване на смърт лишаването от свобода е от 3 до 15 г. Евентуално такова наказание ще бъде наложено, след като приключи делото за причиняването на смъртта на Милен Цветков. При особено тежки такива случаи лишаването от свобода е от 5 до 20 г.

Ние предлагаме при причиняването на средна или тежка телесна повреда, лишаването от свобода да стане от 2 до 8 г., а в особено тежки случаи от 4 до 12 г. При причиняване на смърт предлагаме завишаване на минимума, тоест да стане от 5 до 15 г.

В момента действащият текст по чл. 343б предвижда, че който управлява МПС след употребата на наркотично вещество, да се наказва с лишаване от свобода от 1 до 3 г. и глоба от 500 до 1500 лв. Ако деянието е извършено повторно, лишаването от свобода е от 1 до 5 г. и същата парична глоба. Ние предлагаме в общия случай наказанието да стане от 1 до 5 г. и глоба от 1000 до 5000 лв., а когато деянието е повторно - от 2 до 6 г. и глоба от 2000 до 10 000 лв.

Освен това предлагаме и промени в Закона за движение по пътищата. В момента, когато превозното средство се управлява под въздействието на алкохол над 0,5 промила и водачът е употребил наркотици и е отказал да бъде извършена проверка с кръвен тест, се предвижда прекратяване на регистрацията на превозното средство за срок от 6 месеца до 1 г. като принудителна административна мярка. Нашето предложение е в тези случаи прекратяването на регистрацията да е за един много по - дълъг срок, а именно да стане от 1 до 5 г.

Последното ни предложение е свързано с това, че в момента на водача на МПС, който откаже да му бъде направен такъв тест, може да му бъде отнето свидетелството за управление на превозно средство за 2 г. и глоба от 2000 лв. Нашето предложение е отнемането на свидетелството да е за срок от 3 г., а глобата да стане 3000 лв.

- Явно наказанията не вършат най-добрата работа. Имате ли идеи за превенция?

- Тази седмица на среща в Министерството на правосъдието обсъждахме варианти. В някои европейски държави има практики, когато извършителят на дадено престъпление е лице със зависимости от алкохол и наркотици, при изтърпяване на наказанието зависимостта им да бъде лекувана в психиатрично лечебно отделение, което се намира в затвора. Ще проучим по-детайлно какви са добрите европейски практики и възможностите при изтърпяване на наказанието извършител на такова престъпно деяние да бъде лекуван. Смятаме, че това ще е и сериозна превантивна мярка. Лицето ще бъде подложено на медицински грижи, за да преодолее тази негова зависимост, докато приключи изтърпяването на наказанието му.

- От ВМРО имат любопитно предложение - шофьорите, употребили наркотици, да извършват общественополезен труд, като помагат в реанимация и дори в моргата. Какво мислите за тяхната идея?

- Ще го обсъдим. Такава идея би могла да бъде обсъдена и в контекста на това да се засили превенцията. Много е важна ролята и на медиите в превантивната дейност. В годините назад сме ставали свидетели на подобни кампании. Например поставянето на катастрофирали автомобили на пътни артерии, за да могат да виждат гражданите какво се случва, когато не се спазват правилата. Със сигурност, ако лица, нарушили закона, бъдат поставени в таква обстановка да се грижат за пострадали от ПТП, ще се замислят следващия път дали да се качат в автомобила си след употребата на алкохол или наркотици.

- Насрочено е повторно извънредно заседание, на което да бъде изслушан премиерът. Отново по инициатива на левицата, отново ли ГЕРБ няма да влезе в зала за регистрация?

- Ще преценим как да постъпим. Обстановката в последните дни показва устойчива тенденция на броя на заразени лица. Твърдо са над 50-60 на ден. Имаме и по няколко починали. Мерките, които са предприети от правителството, са факт и нашата позиция е, че трябва да видим колко български граждани ще се възползват от възможностите, които предлагат тези мерки. Чак като видим ясната статистика, трябва да водим дебат. От БСП искат ясен план, но смятам, че мерките, предприети от правителстото, са ясни от самото начало. Казват, че никой не се съобразявал с техните предложения, но в момента, в който подкрепихме тяхно предложение, президентът, излъчен от БСП, го върна с вето. Тогава признахме, че в търсенето на консенсус сме допуснали грешка.

Визитка: Роден на 18 март 1973 г.

Магистър по право от Софийския университет “Св. Кл. Охридски”

Депутат в 41-ото, 42-ото и 43-ото и 44-ото НС Бивш зам.-министър на вътрешните работи във второто и третото правителство на Бойко Борисов

Работил е в дирекциите “Правно-нормативно обслужване” и “Международно сътрудничество” в МВР

Член на работни групи в преговорния процес за присъединяването ни към ЕС

Участвал в изготвянето на много международни договори за сътрудничество в областта на борбата с престъпността и др.

< Назад