04.09.2018

ДЕКЛАРАЦИЯ на ПГ на ПП ГЕРБ

Уважаеми дами и господа народни представители,

Уважаема г-жо Председател,

 

Есенната парламентарна сесия се открива при подчертано добра ситуираност на страната ни на европейската политическа сцена и при наличието на благоприятни предпоставки за сътрудничество между страните от региона на Западните Балкани.

Успешното ни Председателство на Съвета на ЕС едва ли остави съмнение у някого, че България все по-добре се справя с това да заявява и отстоява интересите си, да организира и посредничи в ключово важни за ЕС инициативи и събития. Хората видяха от непосредствена близост, че Европа се интересува от нас, наблюдава ни, чува ни и ни оценява.

Увереността ни, че сме ценени и подкрепяни, тревожи политическите ни опоненти, които не се поколебаха да противопоставят европейските на вътрешните ни проблеми. Правят се внушения, че успехите на Председателството по никакъв начин не помагат на страната ни. И най-големите критици няма как да не съзнават, че постигнатото днес е било желание за българските управници десетилетия назад. И докато отношенията ни с Македония достигат нови хоризонти, лявата опозиция „произвежда” единствено подозрения и съмнения. Не стихват напъните отляво да се лансират новини и събития в ущърб на управляващите, при което политическият тон на говорене отдавна е преминал границите на приличието. Отправят се критики и към коалиционния формат на управлението ни. Патосът тук идва от потребността на опозицията да формулира и отстоява общонационални каузи, което все по-трудно й се отдава. Знаем, че сме неудобна коалиция за опонентите си, защото съумяваме да дадем отпор на безотговорния популизъм. Желаещите да ни сменят във властта видимо нервничат и стават все по-безпардонни, което плаши и отблъсква хората. Те се стремят да убият ускорението, което набрахме по време на Председателството. Колкото по-яростни и крайни са опонентите ни, толкова по-трудно те намират път към хората.

При откриването на тази парламентарна сесия за пореден път заявяваме волята си да следваме законодателните приоритети на управленската програма на ГЕРБ и ОП за пълния й четиригодишен мандат. Наясно сме, че колкото по-дълго управляваме, толкова повече отговорности поемаме. Но също така знаем, че именно заради постоянството ни да изпълняваме обещаното и да приемаме нови предизвикателства, продължаваме да получаваме обществено доверие и подкрепа. Това ще проличи отново на предстоящите догодина избори за Европейски парламент и за местни органи на властта.

От парламентарната трибуна сме длъжни да оценим по достойнство това, което ни даде Българското Председателство - безценен опит, работещи институции и сплотена администрация. Равносметката ни има и своите цифрови измерения: 46 споразумения с Европейския парламент; 39 мандата за преговори с Европейския парламент; 58 Заключения на Съвета; 1 Заключение на Председателството, 6 Препоръки на Съвета.

Централно събитие на Председателството беше Срещата на лидерите на държавите-членки на ЕС с лидерите на държавите от Западните Балкани, проведена в София, на 17 май 2018 г. Това е първа среща в този формат след Срещата в Солун през 2003 г. Във фокуса й беше свързаността във всички аспекти, както и съвместният отговор на общите предизвикателства пред сигурността. Софийската декларация потвърди европейската перспектива на региона, а веднага след срещата бяха подписани първите споразумения в области като дигиталната и енергийната свързаност.

Знаково за нашето Председателство бе Решението за започване на преговори за присъединяване към ЕС с Македония и с Албания през юни 2019 г. Неслучайно премиерът Бойко Борисов посочи като най-голем успех на Председателството европейската перспектива за присъединяването на Западните Балкани.

Важна бе срещата на върха в т. нар. „Лисабонски формат”, състояла се през март във Варна. На нея лидерите на ЕС и Турция водиха конструктивни разговори.

Какви са законодателните ни приоритети за предстоящата сесия на парламента?

ПГ на ГЕРБ е убедена, че законотворческият процес не трябва да бъде „заложник” на произволни политически тълкувания и оценки. Защото много остро стои въпросът за общественото доверие към работата ни. Вярваме, че трудът ни ще бъде оценен по достойнство тогава, когато приемаме закони с впечатляващи мнозинства и когато търсим обществен консенсус по тях. Не се притесняваме, че ще се обезличим, ако постигаме съгласие с колегите си от опозицията по важни за България решения. Убедени сме, че силните партии стават още по-силни когато работят в среда на политическа коректност.

Законодателната ни програма за реформата на съдебната система ще следва плана към Актуализираната стратегия и препоръките в докладите по Механизма за сътрудничество и оценка на ЕК. В тази връзка благоприятно обстоятелство са вече направените изменения в трите основни процесуални кодекса - НПК, ГПК и АПК.

Стремим се: 1) да развием електронното правосъдие, електронното съобщаване и призоваване; 2) да утвърдим съдийското самоуправление, включително чрез публичност, прозрачност и конкурси в съдебната система; 3) да прилагаме актуализирана съдебна карта, която да преодолее регионалните диспропорции в разпределението на делата и неравномерната натовареност на съдиите.

Измененията в НК и в Закона за борба с домашното насилие ще надградят режима на борба с домашното насилие и защитата на личните права на жените и децата.

 

По отношение на бюджета и финансите предлагаме годишни промени в данъчното законодателство.

- В Закона за корпоративното подоходно облагане се въвежда европейска директива свързана с две мерки-ограничаване приспадането на лихви и въвеждане на режим за контролирани чуждестранни дружества.

- Чрез поправките в Закона за данъците върху доходите на физическите лица намалява административната тежест и се усъвършенстват данъчните облекчения за деца, за деца с увреждания и за млади семейства. Всички декларации и справки ще се подават само по електронен път.

 

-В Данъчно осигурителния процесуален кодекс се подобрява фискалният контрол върху движението на стоки с висок фискален риск чрез въвеждане на уникален идентификационен номер за данни свързани с превоза на стоките.

 

ГЕРБ гледа на държавния бюджет като на основен фактор за стабилността в страната. Отговорно ще обсъдим проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2019 г. и Актуализирана средносрочна бюджетна прогноза за периода 2019-2021 г. като мотиви към него. Параметрите на бюджетната рамка ще бъдат съобразени с фискалните правила по Закона за публичните финанси. Запазват се определените в средносрочната бюджетна прогноза цели за продължаване на фискалната консолидация - 0,5 на сто от БВП за 2019 г., достигане до балансирана бюджетна позиция през 2020 г. и запазването й през 2021 г.

- С промените в Закона за обществените поръчки се въвежда нормативна рамка за прилагане на национална електронна платформа за възлагане на обществени поръчки.

 

През новата парламентарна сесия се надяваме да приемем на второ четене с голяма парламентарна подкрепа Закона за киберсигурността. С него задаваме стандартите на сигурност, на които трябва да отговарят информационните ни системи. Надяваме се да повишим доверието на гражданите и бизнеса към онлайн средата. Стремим се към пълноценно използване възможностите на цифровия свят – социални медии, електронно правителство, електронно обучение и електронно здравеопазване.

 

Безспорно финансирането е от първостепенна важност за сектор здравеопазване, затова ще приемем работещ бюджет на НЗОК. След нотификация от Европейската комисия, внасяме промени в Закона за лекарствените продукти в хуманната медицина, за да регулираме търговията с медикаменти и да ограничим дефицита на лекарства. Ще внесем проект за развитие на здравноосигурителния модел и ще настояваме за широк дебат.

 

Промените в Закона за енергетиката ще регламентират развитието на мрежа за зарядни станции за електромобили. Воля за това вече заявиха всички парламентарно представени партии. Развитието на зарядните станции ще стимулира използването на електромобили, от което ще има ползи за икономиката, енергетиката и околната среда.

Ще променим Закона за енергията от възобновяеми енергийни източници в частта за биогоривата като увеличим процентното съдържание на биогорива. Биогоривата са чист и възобновяем източник на енергия за транспорта. Разширеното им използване ще спомогне за постигане на целите на икономиката, енергетиката и околната среда.

 

Ще продължим да подкрепяме развитието на Капиталовия пазар. Това е приоритет, заявен от всички парламентарни партии. Добър пример е стартиралата ваучерна схема по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност”, която финансира първичното публично предлагане на акции на български малки и средни предприятия на българската фондова борса.

 

За професионализъм, престиж и перспектива работим с помощта на различни политики в областта на образованието. Предвиждаме: 1/Инвестиции в учителите-водени от разбирането, че новият финансов ресурс за повишаване на заплатите им е път към издигане на техния социален и професионален статус; 2/ Развитие на професионалното образование и обучението на кадри за икономиката на страната. В основата му е кариерното ориентиране на подрастващите още от малки, при което е нужно разбиране и ангажирано участие на всички заинтересовани страни. 3/ Развитие на дигиталното обучение чрез насърчаване и използване на образователни технологии, които са част от обучението на новите поколения.

С промените в Закона за висшето образование се усъвършенства акредитацията на висшите училища, което ще осигури по-високо качество на образованието.

 

В сферата на труда и социалната политика предлагаме проект на Закон за предприятията на социалната и солидарна икономика, който е част от Управленската програма на кабинета и е внесен в парламента през август 2018 г.

В парламента е внесен и проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за семейните помощи за децa. От 1 януари 2019 г. се въвежда нов вид месечна помощ за деца без право на наследствена пенсия от починал родител. Тя ще се дава на другия родител или на настойника до навършване на 18-годишна възраст на детето, а ако то учи – до завършване на средното му образование, но не повече от 20-годишна възраст.

Проектът на Закон за хората с увреждания ще бъде внесен в парламента през октомври 2018г. Чрез изцяло нова нормативна уредба ще се предвидят механизми за гарантиране на правата на хората с увреждания. Ще се определят отговорните органи за прилагане на Конвенцията за правата на хората с увреждания, вкл. на механизъм за координация и независим мониторинг, съгласно изискванията на член 33 от Конвенцията. Ще се създават условия и стимули хората с увреждания да се включват в пазара на труда, да получават средства от трудова дейност и да се интегрират в обществото.

Законът за социалните услуги ще бъде внесен в парламента до края на 2018 г. и ще урежда въпроси по предоставянето, ползването, финансирането, качеството, контрола и мониторинга на социалните услуги.

 

В сферата на регионалното развитие предлагаме промени в Закона за устройство на територията с които облекчаваме административната тежест за гражданите.

Промените в Закона за пътищата се отнасят до изграждане на електронна система за събиране на таксите от платена пътна мрежа на база изминато разстояние за превозни средства с обща технически допустима максимална маса.

След промените в закона очакваните годишни приходи ще бъдат между 500 млн. и 1 млрд. лв. Това ще осигури качествена и бърза поддръжка на Републиканската пътна мрежа, както и средства за изграждане на нови приоритетни отсечки - автомагистрали и високоскоростни пътища.

 

Уважаеми колеги, нека през новата сесия на парламента да се стремим към съгласие по приеманите закони и нека да дебатираме културно и с прагматични аргументи. ПГ на ГЕРБ вярва, че е време оценките за качеството на законите да се дават възоснова на парламентарното и обществено съгласие по тях.

Успешна работа на всички!

< Назад